fredag 29 maj 2026

Den perfekta dejten av Sophie Cousens.


”Hon har hittat den rätte, det finns bara ett stort problem..”. 


Jag älskade verkligen Sophies första bok och har längtat efter den här boken! Här träffar vi Chloe som har det tufft efter ett uppbrott. Livet blev inte som hon hade tänkt sig. När hon sedan blir inbjuden till en klassåterträff vänder hon sig till en dejtingsajt för att hitta en dejt. Allt för att slippa gå själv och träffa gamla klasskamrater. 


”En perfekt dejt” är en lättläst, romantisk och humoristisk roman. Gillar Sophies sätt att skriva och berätta, det blir väldigt levande och nära. Jag tycker det var en bok jag fastnade i, tyckte om att följa Chloe på hennes resa att våga börja om igen. Att våga visa sig sårbar, våga leva! 


Det här är en perfekt bok för lediga lata dagar i solen, eller i soffan en dag då det regnar. Det finns en twist jag inte såg komma - men jag tyckte att det funkade! 🤪♥️


Dessutom hade jag en blurp med på inlagan! 🤩 Superkul och i fint sällskap med 


https://karatforlag.se/


Blindgrav av Ulrika Rolfsdotter.


Det är ett kärt återseende att få återvända till Ådalen och till Annie, Sara och de andra karaktärerna i denna fjärde del.


Tre personer sitter i totalt mörker. De känner inte varandra och förstår inte vem som fört bort dem eller hur de ska ta sig därifrån. Både Annie och Sara dras in i sökandet, kommer man att hitta dem innan det är försent? 


Det är ganska korta kapitel och det gör att det blir ett bra driv i boken, att det går snabbt att läsa eftersom jag måste få veta hur det ska gå. Jag tycker om språket, hur Ulrika gestaltar både sina karaktärer och miljöer väldigt levande så att det känns som man är där mitt i handlingen. Det gör att att man inte riktigt vet vad som händer när man ska vända blad. Känslan av ovisshet och fara är nära, men man vet inte hur nära. 


”Blindgrav” är en otroligt spännande och oförutsägbar spänningsroman, den bästa i serien! Gillade massor!! 


https://bazarforlag.se/

Kram, mamma av Iliana Xander.



 


”Vill du veta en hemlighet?” 


Det här var en håll-käften-smäll till bok! Herre min gud vad spännande och svårsläppt. Sidorna bläddrade nästan sig själv och boken hade mig i sitt grepp från första till sista sidan. 


MacKensie lever i skuggan av sin berömda mamma. När hon plötsligt dör börjar MacKensie fundera över vad som egentligen hände, var det en olycka eller inte. När det sen dyker upp sidor från hennes mammas dagbok blir allt ännu mer märkligt. 


”Kram, mamma” är en ganska mörk och lättläst historia. En historia med twister jag definitivt inte såg komma, hemligheter folk vill ta med sig i graven och människor man inte vet om man kan lita på. 


Jag tyckte om drivet i boken, de korta kapitlen, ledtrådarna till helheten och att inte veta vad som väntade på nästa sida! Helt klart en grymt bra bok! 


Jag tackar för tipset som jag tog med mig från vår live-sändning för ett tag sedan. 


https://www.bokforlagetpolaris.se/

När tranorna dansar av Charlotte Dahlström.


”Varför känns allt fel när det utåt sett är så rätt”. 


Den här boken kom i precis rätt tid. Den har stått ett tag i bokhyllan och tittat på mig och nu funderar jag på varför jag inte läst den tidigare. 


”När tranorna dansar” är en väldigt fin feelgood om att våga följa sitt hjärta. Att våga bryta med det som inte känns bra oavsett vad andra tycker och tänker. Att hitta tillbaka till det jag man vill ha. 


Jag fastnade fort i berättelsen om Sofie som lämnat sitt liv i Skövde för flera år sedan och nu lever ett bra liv i Stockholm med jobb och fästman. Men något skaver och även om allting utåt sett ser bra ut så är Sofie inte lycklig. När hon sedan åker hem till Skövde för att hälsa på och där står öga mot öga med sin ungdomskärlek är ingenting självklart längre. 


Jag tyckte väldigt mycket om den här romantiska berättelsen, tyckte om att få följa Sofie och hennes resa mot sin stora kärlek. Charlotte har skrivit en lättläst, charmig och berörande roman om livet, kärleken och att allt löser sig om man är öppen för förändring. 


”När tranorna dansar” får en för evigt plats i min bokhylla! 


https://harpercollins.se/

Minnet av en mardröm av Anna Jansson



 


Äntligen en ny Maria Wern deckare! Äntligen en ny bok om min favoritpolis! Jag är ju en av de som slänger mig över varje ny bok av Anna Jansson och då framförallt hennes Gotlandsserie! Det är något visst med Gotland som Anna beskriver det med sin karga miljö, havet, vinden och människorna. 


Maria Wern får den här gången ett svårt fall med en mordbrand där ett par dör som tar upp deras fulla uppmärksamt. Samtidigt som det händer otäcka saker på en sömnklinik som det mördade paret hade koppling till. 


Som med tidigare delar i serien är även denna lättläst och svårsläppt. Tycker om hur Anna blandar karaktärernas jobb och privatliv. Följa deras relationer, tankar och känslor. Tycker om hur Anna bygger upp spänningen så att man inte riktigt vet vem som är skyldig. Faran lurar där, kryper in under huden och jag har ingen aning om vem jag ska lita på till slut. 


När jag har läst klart saknar jag redan Maria och de andra karaktärerna. Och så saknar jag Gotland. ♥️ Gillade massor. 


https://www.norstedts.se/

Schimpanserna vid Point Nemo av Cecilia Klang.

  ”Jag är vuxen men känner mig som ett barn när havet stormar in över mig”.  Underbara Cecilia! Nu har du fått mig både att gråta, skratta o...