fredag 5 juni 2026

Schimpanserna vid Point Nemo av Cecilia Klang.




 


”Jag är vuxen men känner mig som ett barn när havet stormar in över mig”. 


Underbara Cecilia! Nu har du fått mig både att gråta, skratta och bli förbaskad när jag läste din bok! 🤩♥️


”Schimpanserna vid Point Nemo” är en underbar berättelse om en far och en dotter och den starka kärleken mellan dem. En berättelse om hur kärlek kan lyfta men även begränsa. När Lisas pappa får cancer måste hon börja fundera på hur man hittar ett eget liv när den man lever för håller på att försvinna. 


Cecilia har ett språk som är både vackert och poetiskt. Språket är rappt och väldigt träffande med underbara repliker och formuleringar. Orden blir till fantastiska meningar och fantastiska meningar blir till sidor som flyger fram. Jag kan inte sluta läsa, vill veta hur det ska gå, vill följa Lisa och hennes pappa Rolf när de trevande försöker hitta en vardag med sjukdomen som ovälkommen gäst. 


Det är så mycket känslor i den här boken, både glädje, frustration, ilska, vänskap och sorg. Jag kan känna igen mig i den frustration Lisa har både kring sin far och sitt arbete som lärare. Jag blir också förbannad på henne för att hon beter sig egoistiskt och därmed stöter bort de som bryr sig om henne. Cecilia är otroligt skicklig på att gestalta relationer och känslor så att man liksom känner det karaktärerna känner. Man lever liksom med Lisa och Rolf, skrattar och gråter med dem. 


”Schimpanserna vid Point Nemo” är en bok som får mig att bli berörd. Det är en läspärla, en grym bladvändare och helt klart en bok som kommer bo i min bokhylla för alltid. 


Tack Cecilia för en läsupplevelse utöver det vanliga! Läs säger jag bara, läs! 


https://www.bokforlagetpolaris.se/

Under samma sol av Cassandra Brunstedt.



 


”Så länge du finns är det inte försent”. 


Oj, hur ska jag kunna beskriva min läsupplevelse av ”Under samma sol”? Orden känns så futtiga efter att ha läst den här fantastiska boken. Som att de inte räcker till för att kunna berätta och beskriva hur bra jag tycker att Cassandras bok är. Hur vackert jag tycker att hennes språk är. Hur hon skriver så att det går rakt in i hjärtat och kommer att stanna där. 


Det är ett stort nöje att återigen få återvända till Ronja, Sivan och Majlis. Att få följa deras väg genom den stora sorg som de har men även följa dem tillbaka till livet, till glädje och nyfikenhet. Till nya insikter och nya mål. 


”Under samma sol” är en vacker, sorglig och en roman full med hopp. Det är en roman om att försöka gå vidare även om det verkar omöjligt. Att försöka släppa taget om det som varit och istället se det ljusa, att våga tro på att allt kommer bli bra. 


Jag tycker att Cassandra är bra på att skriva och berätta om livet som det kan vara  just nu med allt vad det innebär. Både i det lilla och det stora med sorg och glädje. Det är vackert, det är finstämt, det är tungt, det är hoppfullt. 


Både den förra romanen ”Mellan himmel och här” och den här hyllar livet, att man ska ta tillvara på det som finns och det som livet vill ge dig. För det är ju så, att om man bara vågar ta emot så kanske man tillslut ändå hamnar rätt. Och så miljöerna!! De är så levande att det går att se platserna framför sig, det känns som man är på plats i Italien under citronträden i värmen och solen. Underbart! 


”Under samma sol” är en bok som fått en för evigt plats i min bokhylla! Jag älskade varje sekund av läsningen och lyckost dig som har den oläst! 💛


https://www.printzpublishing.se/

Ödeskust av Kicki Sehlstedt.





”Ödeskust” är den andra delen i Kickis spänningsserie Bohusmorden och det är en bok jag har längtat efter att få läsa. Att få komma till Hunnebostrand och till karaktärerna runt platsen. 


Det här är sträckläsning deluxe. Hemligheter som sträcker sig över generationer, tillbakablickar till en dåtid som spelar roll för nuet. Relationer som skaver, sorg, glädje, vänskap. ”Ödeskust” är en otroligt välskriven spänningsroman där man inte riktigt vet vad som ska hända när man vänder sida. Historien sträcker sig ända tillbaka krigsåren på 1940-talet och vävs väldigt bra ihop med nutiden där frågorna jag har får svar. 


Jag tycker om balansen mellan privatliv och intrig och hur de ibland smälts samman och ibland krockar. Gillar hur relationer mellan karaktärer utvecklas och formas och hur bra Kicki är på att gestalta och beskriva dessa. Gillar hennes sätt att bygga upp spänningen - nästan som ett pussel där ledtrådarna till helheten finns att hitta bland sidorna om man bara letar. 


Det här är en ”snäll” spänningsroman där fokus är på relationer och varför det blev som det blev istället för en massa blod. Och jag älskar det! Jag älskar att få fundera på vem som är skyldig och varför. 


Kicki fångar mig med sin berättelse och som jag redan längtar efter fler delar om Julia och de andra! Galet bra! 


https://bazarforlag.se/


Ett liv långt borta av M.L. stedman




Den här romanen drabbade mig. Kunde inte göra något annat innan den var utläst. Kunde inte släppa karaktärerna ur mina tankar och de kommer vara kvar hos mig ett bra tag nu när boken är utläst. 


Författarens språk är ljuvligt med otroligt vackra formuleringar. Många gånger stanna jag upp och läser om. Vill markera, vill sätta små lappar i boken för att kunna gå tillbaka och läsa igen. 


”Ett liv långt borta” är även en roman med mycket sorg, mörker och hemligheter. Men den är även full av hopp! Hopp, kärlek, vänskap och glädje. 


En djupt tragisk händelse i början påverkar livet för de som finns kvar under lång tid framåt. Jag tycker att författaren skildrar miljöer och relationer väldigt levande. Man kan se vyerna framför sig, likväl som att man känner det karaktärerna känner. Jag skrattar med dem, gråter och bryr mig om dem. 


Jag älskade den här boken, älskade varje sida och mening. En av årets bästa böcker för min del. En bok som får bo för evigt i min bokhylla. 


https://www.albertbonniersforlag.se/ 

Schimpanserna vid Point Nemo av Cecilia Klang.

  ”Jag är vuxen men känner mig som ett barn när havet stormar in över mig”.  Underbara Cecilia! Nu har du fått mig både att gråta, skratta o...