fredag 5 juni 2026

Schimpanserna vid Point Nemo av Cecilia Klang.




 


”Jag är vuxen men känner mig som ett barn när havet stormar in över mig”. 


Underbara Cecilia! Nu har du fått mig både att gråta, skratta och bli förbaskad när jag läste din bok! 🤩♥️


”Schimpanserna vid Point Nemo” är en underbar berättelse om en far och en dotter och den starka kärleken mellan dem. En berättelse om hur kärlek kan lyfta men även begränsa. När Lisas pappa får cancer måste hon börja fundera på hur man hittar ett eget liv när den man lever för håller på att försvinna. 


Cecilia har ett språk som är både vackert och poetiskt. Språket är rappt och väldigt träffande med underbara repliker och formuleringar. Orden blir till fantastiska meningar och fantastiska meningar blir till sidor som flyger fram. Jag kan inte sluta läsa, vill veta hur det ska gå, vill följa Lisa och hennes pappa Rolf när de trevande försöker hitta en vardag med sjukdomen som ovälkommen gäst. 


Det är så mycket känslor i den här boken, både glädje, frustration, ilska, vänskap och sorg. Jag kan känna igen mig i den frustration Lisa har både kring sin far och sitt arbete som lärare. Jag blir också förbannad på henne för att hon beter sig egoistiskt och därmed stöter bort de som bryr sig om henne. Cecilia är otroligt skicklig på att gestalta relationer och känslor så att man liksom känner det karaktärerna känner. Man lever liksom med Lisa och Rolf, skrattar och gråter med dem. 


”Schimpanserna vid Point Nemo” är en bok som får mig att bli berörd. Det är en läspärla, en grym bladvändare och helt klart en bok som kommer bo i min bokhylla för alltid. 


Tack Cecilia för en läsupplevelse utöver det vanliga! Läs säger jag bara, läs! 


https://www.bokforlagetpolaris.se/

Under samma sol av Cassandra Brunstedt.



 


”Så länge du finns är det inte försent”. 


Oj, hur ska jag kunna beskriva min läsupplevelse av ”Under samma sol”? Orden känns så futtiga efter att ha läst den här fantastiska boken. Som att de inte räcker till för att kunna berätta och beskriva hur bra jag tycker att Cassandras bok är. Hur vackert jag tycker att hennes språk är. Hur hon skriver så att det går rakt in i hjärtat och kommer att stanna där. 


Det är ett stort nöje att återigen få återvända till Ronja, Sivan och Majlis. Att få följa deras väg genom den stora sorg som de har men även följa dem tillbaka till livet, till glädje och nyfikenhet. Till nya insikter och nya mål. 


”Under samma sol” är en vacker, sorglig och en roman full med hopp. Det är en roman om att försöka gå vidare även om det verkar omöjligt. Att försöka släppa taget om det som varit och istället se det ljusa, att våga tro på att allt kommer bli bra. 


Jag tycker att Cassandra är bra på att skriva och berätta om livet som det kan vara  just nu med allt vad det innebär. Både i det lilla och det stora med sorg och glädje. Det är vackert, det är finstämt, det är tungt, det är hoppfullt. 


Både den förra romanen ”Mellan himmel och här” och den här hyllar livet, att man ska ta tillvara på det som finns och det som livet vill ge dig. För det är ju så, att om man bara vågar ta emot så kanske man tillslut ändå hamnar rätt. Och så miljöerna!! De är så levande att det går att se platserna framför sig, det känns som man är på plats i Italien under citronträden i värmen och solen. Underbart! 


”Under samma sol” är en bok som fått en för evigt plats i min bokhylla! Jag älskade varje sekund av läsningen och lyckost dig som har den oläst! 💛


https://www.printzpublishing.se/

Ödeskust av Kicki Sehlstedt.





”Ödeskust” är den andra delen i Kickis spänningsserie Bohusmorden och det är en bok jag har längtat efter att få läsa. Att få komma till Hunnebostrand och till karaktärerna runt platsen. 


Det här är sträckläsning deluxe. Hemligheter som sträcker sig över generationer, tillbakablickar till en dåtid som spelar roll för nuet. Relationer som skaver, sorg, glädje, vänskap. ”Ödeskust” är en otroligt välskriven spänningsroman där man inte riktigt vet vad som ska hända när man vänder sida. Historien sträcker sig ända tillbaka krigsåren på 1940-talet och vävs väldigt bra ihop med nutiden där frågorna jag har får svar. 


Jag tycker om balansen mellan privatliv och intrig och hur de ibland smälts samman och ibland krockar. Gillar hur relationer mellan karaktärer utvecklas och formas och hur bra Kicki är på att gestalta och beskriva dessa. Gillar hennes sätt att bygga upp spänningen - nästan som ett pussel där ledtrådarna till helheten finns att hitta bland sidorna om man bara letar. 


Det här är en ”snäll” spänningsroman där fokus är på relationer och varför det blev som det blev istället för en massa blod. Och jag älskar det! Jag älskar att få fundera på vem som är skyldig och varför. 


Kicki fångar mig med sin berättelse och som jag redan längtar efter fler delar om Julia och de andra! Galet bra! 


https://bazarforlag.se/


Ett liv långt borta av M.L. stedman




Den här romanen drabbade mig. Kunde inte göra något annat innan den var utläst. Kunde inte släppa karaktärerna ur mina tankar och de kommer vara kvar hos mig ett bra tag nu när boken är utläst. 


Författarens språk är ljuvligt med otroligt vackra formuleringar. Många gånger stanna jag upp och läser om. Vill markera, vill sätta små lappar i boken för att kunna gå tillbaka och läsa igen. 


”Ett liv långt borta” är även en roman med mycket sorg, mörker och hemligheter. Men den är även full av hopp! Hopp, kärlek, vänskap och glädje. 


En djupt tragisk händelse i början påverkar livet för de som finns kvar under lång tid framåt. Jag tycker att författaren skildrar miljöer och relationer väldigt levande. Man kan se vyerna framför sig, likväl som att man känner det karaktärerna känner. Jag skrattar med dem, gråter och bryr mig om dem. 


Jag älskade den här boken, älskade varje sida och mening. En av årets bästa böcker för min del. En bok som får bo för evigt i min bokhylla. 


https://www.albertbonniersforlag.se/ 

fredag 29 maj 2026

Den perfekta dejten av Sophie Cousens.


”Hon har hittat den rätte, det finns bara ett stort problem..”. 


Jag älskade verkligen Sophies första bok och har längtat efter den här boken! Här träffar vi Chloe som har det tufft efter ett uppbrott. Livet blev inte som hon hade tänkt sig. När hon sedan blir inbjuden till en klassåterträff vänder hon sig till en dejtingsajt för att hitta en dejt. Allt för att slippa gå själv och träffa gamla klasskamrater. 


”En perfekt dejt” är en lättläst, romantisk och humoristisk roman. Gillar Sophies sätt att skriva och berätta, det blir väldigt levande och nära. Jag tycker det var en bok jag fastnade i, tyckte om att följa Chloe på hennes resa att våga börja om igen. Att våga visa sig sårbar, våga leva! 


Det här är en perfekt bok för lediga lata dagar i solen, eller i soffan en dag då det regnar. Det finns en twist jag inte såg komma - men jag tyckte att det funkade! 🤪♥️


Dessutom hade jag en blurp med på inlagan! 🤩 Superkul och i fint sällskap med 


https://karatforlag.se/


Blindgrav av Ulrika Rolfsdotter.


Det är ett kärt återseende att få återvända till Ådalen och till Annie, Sara och de andra karaktärerna i denna fjärde del.


Tre personer sitter i totalt mörker. De känner inte varandra och förstår inte vem som fört bort dem eller hur de ska ta sig därifrån. Både Annie och Sara dras in i sökandet, kommer man att hitta dem innan det är försent? 


Det är ganska korta kapitel och det gör att det blir ett bra driv i boken, att det går snabbt att läsa eftersom jag måste få veta hur det ska gå. Jag tycker om språket, hur Ulrika gestaltar både sina karaktärer och miljöer väldigt levande så att det känns som man är där mitt i handlingen. Det gör att att man inte riktigt vet vad som händer när man ska vända blad. Känslan av ovisshet och fara är nära, men man vet inte hur nära. 


”Blindgrav” är en otroligt spännande och oförutsägbar spänningsroman, den bästa i serien! Gillade massor!! 


https://bazarforlag.se/

Kram, mamma av Iliana Xander.



 


”Vill du veta en hemlighet?” 


Det här var en håll-käften-smäll till bok! Herre min gud vad spännande och svårsläppt. Sidorna bläddrade nästan sig själv och boken hade mig i sitt grepp från första till sista sidan. 


MacKensie lever i skuggan av sin berömda mamma. När hon plötsligt dör börjar MacKensie fundera över vad som egentligen hände, var det en olycka eller inte. När det sen dyker upp sidor från hennes mammas dagbok blir allt ännu mer märkligt. 


”Kram, mamma” är en ganska mörk och lättläst historia. En historia med twister jag definitivt inte såg komma, hemligheter folk vill ta med sig i graven och människor man inte vet om man kan lita på. 


Jag tyckte om drivet i boken, de korta kapitlen, ledtrådarna till helheten och att inte veta vad som väntade på nästa sida! Helt klart en grymt bra bok! 


Jag tackar för tipset som jag tog med mig från vår live-sändning för ett tag sedan. 


https://www.bokforlagetpolaris.se/

När tranorna dansar av Charlotte Dahlström.


”Varför känns allt fel när det utåt sett är så rätt”. 


Den här boken kom i precis rätt tid. Den har stått ett tag i bokhyllan och tittat på mig och nu funderar jag på varför jag inte läst den tidigare. 


”När tranorna dansar” är en väldigt fin feelgood om att våga följa sitt hjärta. Att våga bryta med det som inte känns bra oavsett vad andra tycker och tänker. Att hitta tillbaka till det jag man vill ha. 


Jag fastnade fort i berättelsen om Sofie som lämnat sitt liv i Skövde för flera år sedan och nu lever ett bra liv i Stockholm med jobb och fästman. Men något skaver och även om allting utåt sett ser bra ut så är Sofie inte lycklig. När hon sedan åker hem till Skövde för att hälsa på och där står öga mot öga med sin ungdomskärlek är ingenting självklart längre. 


Jag tyckte väldigt mycket om den här romantiska berättelsen, tyckte om att få följa Sofie och hennes resa mot sin stora kärlek. Charlotte har skrivit en lättläst, charmig och berörande roman om livet, kärleken och att allt löser sig om man är öppen för förändring. 


”När tranorna dansar” får en för evigt plats i min bokhylla! 


https://harpercollins.se/

Minnet av en mardröm av Anna Jansson



 


Äntligen en ny Maria Wern deckare! Äntligen en ny bok om min favoritpolis! Jag är ju en av de som slänger mig över varje ny bok av Anna Jansson och då framförallt hennes Gotlandsserie! Det är något visst med Gotland som Anna beskriver det med sin karga miljö, havet, vinden och människorna. 


Maria Wern får den här gången ett svårt fall med en mordbrand där ett par dör som tar upp deras fulla uppmärksamt. Samtidigt som det händer otäcka saker på en sömnklinik som det mördade paret hade koppling till. 


Som med tidigare delar i serien är även denna lättläst och svårsläppt. Tycker om hur Anna blandar karaktärernas jobb och privatliv. Följa deras relationer, tankar och känslor. Tycker om hur Anna bygger upp spänningen så att man inte riktigt vet vem som är skyldig. Faran lurar där, kryper in under huden och jag har ingen aning om vem jag ska lita på till slut. 


När jag har läst klart saknar jag redan Maria och de andra karaktärerna. Och så saknar jag Gotland. ♥️ Gillade massor. 


https://www.norstedts.se/

fredag 20 mars 2026

Blekjorden av Ulrika Lagerlöf



Det här är den andra delen i romansviten Timmerfolk. Romaner där kvinnor står i centrum, om den svenska skogens historia och om konflikterna som den skapar. 


Äntligen fick jag återvända till Siv och hennes liv i slutet på 1940-talet i de djupa skogarna i Västerbotten och Eva som i nutid tampas med både tonårsson och frågor som rör skogen och avverkning. 


Jag tycker om Ulrikas böcker. Hon skriver målande och berörande. De två parallella berättelserna i olika tider är intressanta att följa. Är imponera över hur Ulrika beskriver och gestaltar känslor, relationer och får det att bli väldigt levande. Det är en fröjd att få följa Siv och Eva, hur de tampas med livet, tillhörighet och kärleken. 


”Blekjord” är en finstämd roman om skogen, om släktskap och om kärleken till de som stör oss närmast. Tycker om hur sidorna liksom bläddrar sig själv och det enda negativa är väl att boken tar slut för fort. 


https://www.romanusochselling.se/

Schimpanserna vid Point Nemo av Cecilia Klang.

  ”Jag är vuxen men känner mig som ett barn när havet stormar in över mig”.  Underbara Cecilia! Nu har du fått mig både att gråta, skratta o...