fredag 6 september 2024

Lycksalighetens ö av Christina Erikson



Det här är den andra delen i historien om kvinnorna som styrt på Svartå Herrgård.
 


I denna del landar vi i år 1789 och Christinas  bror Marcus går bort efter en tids sjukdom. Utan en manlig arvinge till godset riskerar Svartå att hamna utanför familjen om inte Christina kan hitta en lämplig make. Ännu en gång måste Christina ta upp kampen för familjens herrgård. 


Jag tycker om hur Christina berättar en historia. Hennes sätt att skriva så att jag fastnar och inte vill sluta läsa. Det är dramatiskt, det är spännande och jag blir imponerad av huvudkaraktären Christinas mod och drivkraft. Fantastiska miljöbeskrivningar som känns både äkta, levande och som dessutom blir lätta att föreställa sig medan man läser. 


Som läsare engageras man i människorna runt Herrgården och deras öden. Det är intressant att få läsa och ta del av både de som är rika och de som har det lite sämre. Livet på 1700-talet var inte alltid lätt och det gestaltar Christina bra. Jag tyckte om första boken och denna var ännu bättre! Är supernyfiken på hur det ska fortsätta. 

 

https://bookmarkforlag.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...