torsdag 8 februari 2024

Alla förlorade platser av John Boyne



 


Jag tyckte om den här boken. Den här vackra, sorgliga, spännande, känslosamma boken. ”Alla förlorade platser” är en berättelse med många lager, skikt och bottnar. En berättelse om livet efter förintelsen som tysk. En berättelse om en gammal kvinna som måste göra upp med sitt förflutna och stå upp för andra, våga visa mod. 


Jag har inte läst ”Pojken i randig pyjamas” som denna bok är en fristående uppföljare till. Men det gjorde inte så mycket. 


Språket är lättsamt och boken går snabbt att läsa. Tycker om hur författaren formulerar sig, beskriver och gestaltar både karaktärer, känslor och miljöer. Jag får så många tankar och funderingar när jag läser, kan man leva med den skuld som ens föräldrar orsakat? Kunde man gjort något annorlunda? Kan man älska sin pappa som gjort så hemska saker under kriget?


”Alla förlorade platser” är en känslosam bok, en bok som jag tycker att du ska läsa. 


Översatt av Maria Nääs. 


Norstedts förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...