torsdag 8 februari 2024

Fråga efter Jane av Heather Marshall



 


Angela hittar ett mystiskt brev med en gripande bekännelse, blir hon besatt av att hitta brevets mottagare. Sökandet tar henne tillbaka till 1970-talet, då en grupp modiga kvinnor drev en hemlig abortrörelse i Toronto i Kanada. De använde sig av kodord, och om en kvinna behövde hjälp behövde hon bara ”fråga efter Jane”.


Det här är en bok jag nästan kastade mig över när den dök ner i brevlådan. Hade läst om den innan och jag blev otroligt nyfiken. 


”Fråga efter Jane” är en berättelse där vi får möta kvinnor som tvingas adoptera bort sina barn för att de inte är gifta och kvinnor som tvingas göra abort i hemlighet för att det då var förbjudet. Det är en berättelse om att försöka hitta sitt ursprung, sin identitet. Att vara ett av de barnen som adopterad bort och vilja veta mer om var hon kommer ifrån. 


Jag sögs liksom in i berättelsen och ville inte sluta läsa. Dåtid och nutid flätas ihop och ”Fråga efter Jane” tycker jag är en riktigt bra bok! Jag tycker om tempot, hur författaren växlar mellan då och nu. Hur hon beskriver och gestaltar både miljöer och karaktärer. Men också belyser frågan om en kvinnas rätt till sin egen kropp och att ha ett eget val. 


Rekommenderas varmt. 


Översatt av Christina Mansicka. 


Printz Publishing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...