torsdag 8 februari 2024

När vi var fåglar av Ayanna Lloyd Banwo



 


Jag föll för omslaget och titeln när jag såg den här boken. Boken beskrivs på baksidan som en spökberättelse, en kärlekshistoria och en kolonial thriller.


Det här är en berättelse om Darwin och Yejide som lär känna varandra på en kyrkogård i Port Angeles, Trinidad. Båda har något den andre behöver och båda har hemligheter som de behöver göra sig fria från. En ska undvika döden till varje pris, den andra har ärvt förmågan att hjälpa döende själar till andra sidan. 


Jag ville så gärna tycka om den här boken. Baksidestexten lockade och berättelsen har ett fint språk. Författaren kan berätta men jag fastnar liksom inte. Jag fastnar varken för själva historien eller för karaktärerna. Trist, för det är absolut inte en dålig bok. Jag brukar tycka om ett långsamt tempo men i denna funkade det inte alls för mig. 


Trist, för det här är en bok med potential. 


Översatt av Eva Åsefeldt. 


Albert Bonniers förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...