onsdag 31 januari 2024

Barnvakten av Joyce Carol Oates



 


Jaha.. jag har svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om boken. ”Barnvakten” är en bok som kräver en hel del av dig som läsare. Flera gånger behöver jag bläddra tillbaka och läsa om för att förstå vad det var som hände. För jag upplever boken som något spretig och ibland svår att förstå. 


Till en början har jag svårt att släppa boken, vill läsa och veta hur det går. Men sen vet jag inte, jag tappar farten i läsningen och jag orkar inte koncentrera mig på det sätt som behövs för att hänga med. 


Själva storyn är obehaglig, skrämmande och kryper in under huden medan man läser. Berättelsen är otäck. Joyce är en fantastisk författare, men hennes sätt att skriva är emellanåt ganska svårt att ta in och det känns inte som att hennes berättarstil passar mig. När boken är utläst och jag lagt igen den känner jag mig rätt förvirrad. Vad tycker jag egentligen? 


Har du läst? 


Översatt av Fredrika Spindler. 


Harper Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...