söndag 5 september 2021

𝙵𝚕𝚒𝚌𝚔𝚊𝚗 𝚜𝚘𝚖 𝚏𝚒𝚌𝚔 𝚎𝚗 𝚛𝚘̈𝚜𝚝 𝚊𝚟 𝙰𝚋𝚒 𝙳𝚊𝚛𝚎





 Oj! Den här boken drabbade mig. Drabbade mig på ett sätt jag inte riktigt var beredd på. Det är en stark och fängslande berättelse om 14-åriga  Adunni som bara drömmer om en sak - att få utbilda sig! Hennes kamp för att göra sin röst hörd är stark. 

Men det är svårt för flickor i Nigeria att få studera. Adunni får leva ett hårt liv, där hon får lära sig att hon är ingen! Boken är ändå full av hopp. Adunni kämpar för att nå sina mål och får stå ut med mycket obehag och tuffa händelser. 


En ung flicka i Nigeria får ofta kämpa i motvind. Hon får sällan bestämma själv vad hon vill med sitt liv utan det som kan drabba dem är både barnäktenskap, sexuella övergrepp och misshandel. Flera kapitel i boken inleds med fakta om Nigeria vilket jag uppskattade. Jag fick lära mig nya saker vilket alltid är bra. 


Sammantaget är det här en väldigt bra bok. Språkligt är den lite svår att komma in i då den är skriven på talspråk. Men när jag väl släppt det så kunde jag inte sluta läsa! Jag förstår varför boken är nominerad till årets bok och den seglar upp till topp tre på min lista. 


Boken ges ut av Piratförlaget
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...