lördag 3 september 2022

Nytt liv av Christina Wahldén



 Boktips - läsåldern 9-12 år


En väldigt spännande, bra och berörande ungdomsbok som jag gärna skulle diskutera med mina elever. 


Nadirs äldre bröder är kriminella och vill att han ska springa ärenden åt dem. Nadir förstår att det är fel, vad ska han göra? Hur ska han rädda sig själv?


Jag tycker att Christina skriver bra, hon fångar hur svårt det kan vara att barn och slitas mellan vad som är rätt och att ställa upp för ett syskon. Jag känner så med Nadir, känner hur ensam han känner sig. Hur han bara vill att allt ska vara bra. Han vill inte vara rädd och han vill inte vara inblandad. 


Christina har lyckats skildra och ge en trovärdig bild hur ett utsatt område kan vara och hur det är att leva där. Det är barn vi pratar om, barn som borde få vara barn och inte leva som kriminella.  Eller vara rädd för att bli indragen i något som man inte vill. Nadir borde få leva tryggt och bara behöva bry sig om det han tycker om och älskar. 


Det är så sorgligt att det här är vardag för en del barn i vårt samhälle, att man tvingas in i något man inte vill. Eller inte kan ta sig ur om man vill det. Att det är så och får fortsätta vara så är en skam för vårt land. 


En väldigt, väldigt bra ungdomsbok. Läs den, diskutera den!! 


Ges ut av Natur och kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...