torsdag 2 februari 2023

Svinskytten av Gertrud Hellbrand



Det här är den andra delen i serien Östgötasviten. En bok fylld med spänning och fara i landsbygdsmiljö. Jag tycker om när man får följa karaktärerna i olika kapitel, följs deras tankar och hur de reagerar på olika saker och händelser. Få en förståelse för varför de gör som de gör.
 


Gertrud är fenomenal på att skildra miljöer, de blir väldigt levande och en del av dem känner jag igen mer eftersom jag bor i Linköping. Jag tycker även att hon fångar karaktärerna bra, hur de lever och relationerna mellan dem. 


Spännande handling som håller i sig genom hela boken. Boken är välskriven och Gertrud beskriver och gestaltar väl hur våldet och hoten kan få folk att göra nästan vad som helst. 


Jag som råkade läsa den tredje delen innan denna tycker nog att man ska läsa dem i ordning. ”Svinskytten” gav svar på ett par frågor som jag fick under läsningen av Gertruds nyligen släppta bok ”Röd hibiskus”. Böckerna är fristående, men för bäst behållning läs dem i ordning.  


Svinbra, spännande, oväntade vändningar och bladvändare. Tummen upp och hatten av! Väldigt, väldigt bra!


Ges ut av Harper Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...