torsdag 7 september 2023

Järnsparv av Caroline Engvall




Ni vet den där känslan man får av vissa böcker, att man bara älskar boken och aldrig vill att den ska ta slut. Men samtidigt vill man inte sluta läsa. ”Järnsparv” är en sådan bok. Boken är spännande, tragisk och väldigt, väldigt bra! Det är en brutal och sorglig historia och den griper tag i mig. Vill inte släppa taget om den. 


”Järnsparv” den tredje fristående boken i serien Ormvattnet. Här får vi möta Ludvig som bearbetat något väldigt tragiskt som hänt i hans yrke som brandman. Han har nu funnit kärleken och är på väg tillbaka till arbetet. Men när en villa i grannskapet där Ludvig bor brinner ner väcks svåra minnen till liv igen. Ludvig tvingas ta itu med med sin egen historia och mörka hemligheter om de som står honom närmast. Allt verkar inte vara som han och hans syster trott. 


”Järnsparv” må vara en fristående bok men jag skulle säga att jag som läsare tjänar på att läsa böckerna i ordning. Frågor får svar, frågetecken rätas ut och de tre böckerna blir tillsammans en helhet. En grymt bra helhet! 


Jag tycker om hur Caroline bygger upp sin berättelse, hur man inte vet vad som kommer hända när man vänder blad. Boken levererar en del oväntade vändningar som jag inte såg komma och det gör den ännu mer spännande. 


”Järnsparv” är en bok som kryper in under huden, skapar obehag på det sätt att man vet att något hemskt ska hända - men man vet inte när eller vad.


Jag sträckläste boken, kunde inte släppa den. Så se till att du har tid när du börjar läsa! Du kommer inte vilja lägga den ifrån dig. Rekommenderas varmt. 


Ges ut av Bokförlaget forum


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...