torsdag 31 mars 2022

I dina händer av Malin Persson Giolito



 

Den här boken drabbade mig. ”I dina händer” är en skakande roman om klassklyftor, våld och kriminalitet. Och den handlar om två pojkar, som borde ha hela livet framför sig. Men som hamnar fel i de växande klassklyftorna och luras in i kriminalitet. Två pojkar som till slut inte har fler chanser kvar. 


Jag sträckläste boken med en gnagande oroskänsla i magen. Två pojkar i fjortonårsåldern, en skjuten och den andra håller i vapnet. Pojkar som brukade leka som små. Hur kunde det hända? Hur kan det gå så långt att ett barn dödar ett annat barn, en vän. 


Mitt mammahjärta brister när jag läser om maktlösheten och sorgen som blir kvar hos de anhöriga. Hur man vill förstå, men inte lyckas. 


Det är en detaljerad berättelse, en mörk och våldsam berättelse men den är tankeväckande och väldigt, väldigt bra. Malin skriver väldigt levande om det här, tyvärr, väldigt aktuella ämnet. 


Ges ut av Wahlström och Widstrand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...