torsdag 6 oktober 2022

Folk som sår i snö av Tina Harnesk




Det här var en underbar berättelse. Jag har skrattat högt, haft en klump av tårar i halsen, blivit förbannad, glad och allt däremellan. 


Tina berättar både berörande, lättsamt och målande - allt på samma gång. Tycker att språket i boken bitvis är poetiskt och jag vill inte att berättelsen ske ta slut. Karaktärerna känns levande och Máriddja är en ny favorit. Hon är rak, ärlig och en sådan kvinna som det behövs fler av i vårt samhälle. Jag är fast bara några sidor in i boken, fast i Máriddjas värld, uppe i norr. 


Boken är en skildring av livet i norr, av den samiska kulturen, hur de äldre samerna minns tvångsförflyttningar, att inte känna till sin historia, av händelser och livsöden.  


Har du inte läst Tinas bok så hoppas jag att du gör det! Den är fantastisk! Absolut fantastisk!


Ges ut av  Bokfabriken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...