söndag 2 oktober 2022

Rosenträdgårdens hemlighet av Marie Sammeli



Det här är den fjärde fristående boken i serien om Julia, nu dock med hennes mamma Gunvor i centrum. 


Jag tycker väldigt mycket om Maries böcker. De är både humoristiska med en liten allvarlig underton. I denna får vi följa flera vilsna själar som checkar in på Rose Garden, pensionatet som Gunvor och Julia driver. Sakta men säkert får de chansen att ta kontroll över sina liv igen, något de tidigare förlorat. 


Jag tycker om att jag som läsare får följa flera personer utifrån deras perspektiv. Följa deras resa och vara med och se hur de utvecklar sig både som personer och hur relationerna mellan dem förändras. 


Jag tycker även om att det inte bara är rosenrött utan att det finns ett stråk av svärta och allvar i handlingen. I den här boken får jag lära mig mer om apartheid som fanns i Sydafrika och hur det påverkade människors sätt att leva. 


Boken är charmig, lättläst och mycket lätt att tycka om. Marie har skildrat miljöer och karaktärer så att det känns som om man är där på plats i Sydafrika bland vänner och bekanta. Jag vill också åka till Rose Garden och träffa Gunvor och de andra! 


Ges ut av Harper Collins


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...