söndag 14 april 2024

En handfull vind av Negar Naseh



 


Det här är en bok jag har velat läsa länge. ”En handfull vind” är en berättelse om sårbarhet och att höra samman. En berättelse om Minou och hennes son Nima. De bor i Teheran, tiden är slutet på 1970-talet och revolutionen i Iran har tagit fart. En revolution som omformar allt som kommer i dess väg. 


Milou och hennes familj hamnar så småningom i Sverige och försöker leva sitt liv, i spillrorna av det som varit och det som aldrig blev. Att komma till ett nytt land är svårt. 


Det här är en bok jag inte riktigt fick grepp om. Bitvis väldigt bra, intressant och lättläst. Jag har även lärt mig saker jag inte visste om, fått förståelse för. Andra delar i boken är lite mer röriga och för mig lite svårare att förstå. 


Jag tycker dock om det långsamma tempot och språket som nästan är som en vind. En bok jag är glad att jag har läst. 


Natur och kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...