lördag 27 april 2024

Ta min hand av Dolen Perkins-Valdez.



 


En oförglömlig berättelse som väckte väldigt många tankar och känslor. Det här är en bok om mod, kärlek, systerskap och framför allt en kvinnas rätt till ett eget val och sin egen kropp. Det är även en bok jag sträckläste, ville inte släppa! 


”Ta min hand” är baserad på verkliga händelser som ägde rum under 1970-talet där man tvångssteriliserade fattiga unga kvinnor i vissa folkgrupper. Det med ursäkten att de med sin bakgrund inte kommer kunna ta hand om sina barn. Man ruskas om under läsningen och många gånger tänker jag att hur kunde det här få hända? 


Jag fastnade verkligen för den här romanen, för huvudkaraktären Civil, hennes mod och civilkurage. Hon drömmer om att göra skillnad och det gör hon. Det är inte alla som skulle våga slå på trumman som hon gör när hon inser vad det år som händer. 


”Ta min hand” är en av årets bästa böcker helt klart! Jag är imponerad hur författaren bygger upp sin historia, hur hon fängslar mig med sina ord och får mig att känna en mängd olika känslor under tiden jag läser boken. Fantastiskt bra! 


På torsdag ska jag dessutom få diskutera boken i en digital bokcirkel ordnad av förlaget och bästa 


Översatt av Dorothee Sporrong. 


Norstedts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...