lördag 27 april 2024

Tranorna flyger söderut av Lisa Ridzén

 






Vad ska jag skriva som gör den här boken rättvisa, som verkligen beskriver min upplevelse av Lisas bok. 


För det här är årets bästa bok. På riktigt. Jag har svårt att se att någon annan bok kan ge mig samma känsla, samma gåshud, samma glädje och samma sorg som ”Tranorna flyger söderut”. Det var länge sedan jag grät så mycket när jag läste en bok som jag gjorde när jag läste denna. 


”Tranorna flyger söderut” är en otroligt vacker, finstämd, sorglig och hoppfull bok. Jag var nästan lite rädd att börja läsa då så många har hyllat denna men jag behövde inte vara orolig. Den är precis så bra som alla andra säger. 


Lisa berättar så ömsint om Bo, en gammal man och hans sista tid i livet. Hur han älskar sin hund, hur han ser tillbaka på sitt liv och sin älskade fru som numera bor på ett hem för dementa. Det är så fint berättat om livet, om åldrande, minnen, om kärlek och om en komplicerad far och son relation. Så fint skildrade karaktärer, övergångar mellan nutid och dåtid, miljöer - allt. 


Den här boken gick rätt in i hjärtat på mig och där kommer den stanna kvar. 


FANTASTISK! 


Bokförlaget Forum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...