måndag 7 februari 2022

The hate U give av Angie Thomas



 

Oj! Vilken bok! Jag är helt tagen av den här boken. Av berättelsen, språket. Arg, ledsen, glad och många känslor däremellan kommer upp när jag läser. 


Det här är en bok om rasism i USA. Om hur man står i två världar och hur man än gör så kommer det få stora konsekvenser. Ämnet är som skrev sorgligt sant. Det är något vi måste lära oss mer om och försöka motverka. 


Starr är 16 år och lever i två världar, den fattiga förorten där hon bor och den fina privatskolan inne i stan. Ingenstans kan hon vara sig själv. När hennes barndomsvän Khalil blir ihjälskjuten av polisen och Starr blir vittne krossas hennes värld. 


Det här är en viktig bok, en jäkla bra bok! Angie Thomas gestaltar så levande att jag kan se handlingen framför mig. Berättelsen är så gripande, intressant och Starr är en väldigt intelligent och cool person. Hon vill göra det rätta, men vad är det rätta? 


Ges ut av Natur och kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...