söndag 2 juni 2024

Förbjuden ingång av Christina Wahldén



 


Så får jag återigen bege mig till Gotland i Christinas andra del i spänningsserien ”Polissystrar”. 


Det är 1944 och på den lilla ön Enholmen utanför Slite hamn på Gotland händer det märkliga saker som gör att oron sprider sig. 


”Förbjuden ingång” är en roman om förbjuden kärlek, spioneri och modiga kvinnor som kallas polissystrar som tar sig an att lösa brott. 


Jag tycker om tempot, hur Christina skildrar både livet då under 1940-talet, miljöerna och de intressanta karaktärerna. Hur systerskapet finns mellan dem, hur de kompletterar varandra och tar hand om varandra. 


Det är också en intressant och bra bok ur det historiska perspektivet. Att läsa om polissytrar som jag inte kunde så mycket om. Ett yrke som utövades mellan 1908 och 1958 och som avskaffades i mitten på 1950-talet då polisyrket öppnades för båda kvinnor och män.


”Förbjuden ingång” är definitivt en spännande historisk roman som är svårt att släppa och dessutom väldigt välskrivet. Språket är lätt att följa och vips är boken slut. 


https://harpercollins.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...