söndag 2 juni 2024

Obehöriga äga ej tillträde av Cecilia Klang



 


Denna UNDERBARA bok var otroligt svår att lägga ifrån sig och samtidigt ville jag inte att den skulle ta slut. ”Obehöriga äga ej tillträde” är den tredje och sista delen om den lilla bruksorten Forshammar. En ort med fantastiska karaktärer som jag har kommit att tycka så mycket om. Vad kan jag skriva som gör den här boken rättvisa? Som verkligen beskriver min upplevelse av Cecilias bok.


Jag tycker väldigt mycket om hur Cecilia 

berättar en historia. ”Obehöriga äga ej tillträde” är en historia som handlar om det vardagliga, vanliga människor med vanliga  problem. Det är en berättelse om livsval och hemligheter, om att växa upp i en liten ort och få en stämpel på sig. Boken handlar också om att hitta sig själv och visa att man kanske inte är som alla andra tror att man är. Att man är sin egen person. 


Det är en roman om livet som det är mest, både de små sakerna och de stora. Allt som betyder något. 


Det är mycket känslor i boken: sorg, humor, värme och kärlek. Älskar att läsa om karaktärernas relationer, deras tankar och funderingar. Språket är rappt och väldigt träffande med underbara repliker och formuleringar. Jag skrattar högt, jag svär och blir berörd. Jag vill diskutera och läsa högt ur boken för alla runt omkring. För så bra är det här. Cecilia har gjort det igen, skrivit en läspärla och bladvändare. En sådan där bok som bara har en självklar plats i bokhyllan. En sådan där bok som förtjänar att hyllas och pratas om! Underbar, fantastisk. Läs! Bara läs! 


https://www.bokforlagetpolaris.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...