onsdag 11 januari 2023

Surrender - 40 låtar, en berättelse av Paul ”Bono” Hewson






Bono, sångare i U2 är min husgud! Så när jag fick veta att han skulle släppa en biografi jublade jag. Och vilken bok sen! Jag fullkomligt plöjde de 560 sidorna, skrattade, grät, läste vissa stycken högt för min man och markerade sidor med post it lappar för att kunna gå tillbaka och läsa om! 


Jag som läsare får en unik inblick i Bonos liv, både det privata och i livet som sångare i ett av världens största rock och popband. 


Det är fantastiska berättelser om människor som stått honom nära, hur de mest kända låtarna kom till, förstå innebörden av texterna, hur han, hans fru och bandet kämpat för de svaga aidssjuka och de fattiga. 


Men det är också en berättelse om hur bandet blev till, hur de lyckats hålla ihop trots att de tycker ganska olika. Och det är en berättelse om hur kärleken till Ali har format honom. Boken är en kärleksförklaring till hans fru och det är en vacker och välskriven bok där läsningen bara flyter på! Jag läser om vissa stycken för det är så poetiskt skrivet och det är en njutning att läsa boken. 


För mig som älskar U2 är det här en självklar bok, men jag rekommenderar den varmt då det är en väldigt bra, humoristisk, berörande och intressant bok. Kan vara så att jag redan nu har läst en av årets bästa böcker. 


Plus även till översättaren Cecilia Berglund Barklem. Vilket jobb! 


Läs och njut! 


Ges ut av Bokförlaget Polaris


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...