måndag 16 januari 2023

Till de döda av Emma Ångström



När jag hade läst klart boken och lagt den ifrån mig var jag tvungen att fundera över vad det var jag egentligen hade läst. Och tyckte jag om det? 


Det här är en historia som verkligen kryper under huden. ”Till de döda” är bitvis ganska otäck och just det där subtila, otäcka som man inte alltid kan ta på är inte alltid min grej. Det är smygande och boken framkallar en del ångest måste jag erkänna. 


Men, det är jäkla bra skrivet, skickligt lekande med ord som gör boken läsvärd. Det är högt tempo, obehagligt och oväntade vändningar i nästan varje kapitel och man undrar om det som händer i boken är på riktigt eller bara i huvudkaraktärens huvud. Förvirrad är bara förnamnet 😅.


Jag tycker att boken är bra, men det är inte riktigt min typ av bok. Den är lite för obehagligt för mig. Men läsvärd? Absolut!


Ges ut av Piratförlaget


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...