söndag 29 maj 2022

Räknar hjärtslag av Katarina Widholm



Det här är en bok jag inte hade tänkt läsa men när den blev nominerad till årets bok så ville jag ge den en chans. Och det är jag glad för att jag gjorde - för vad jag gillade den här berättelsen om Betty! 


Året är 1937 och Betty är 17 år när hon lämnar sin hemstad för att bli hembiträde i Stockholm. Det är ett kämpigt liv hon får uppleva med långa arbetsdagar och nedlåtande attityder från doktorinnan som hon jobbar hos. Men det finns även en större frihet i storstaden och hon hittar nya vänner.  


Det är intressant att få en inblick i hur det var att vara hembiträde och kvinna under den här tiden. ”Räkna hjärtslag” är en fin berättelse om svensk kvinnohistoria men även en berättelse om kärlek. Jag tycker att Katarina skriver bra och sidorna bara flyger iväg. Slutet känns lite snopet, men det ska komma ytterligare en del om Betty och den boken ser jag fram emot! 


Ges ut av Historiska Media

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...