fredag 23 juni 2023

Straff av Ann-Helén Laestadius





 


En viktigt och välskriven bok som är baserad på verkliga händelser. Om hur barn till samiska föräldrar tas från sina föräldrar och skickas till en skola där det är förbjudet att prata samiska och där man pratar om och får lära sig att jojken är från djävulen.  


”Straff” är en berättelse om skam, identitet, skuld och rasism. Någon sa att det här skulle vara tuff läsning och det är det. Att man har behandlat människor och barn på det här sättet är fruktansvärt. Och det är tuff läsning eftersom det är barn som råkar illa ut. 


Men, det här är inte riktigt min cup of the. Jag blir inte så berörd som jag skulle vilja bli och det blev jag inte av författarens förra bok ”Stöld” heller. Även om jag tycker att ”Straff” är bättre. 


Jag är ändå glad att jag har läst boken, den är en viktig röst i att berätta hur man behandlat samer under lång tid. Men kanske passar boken dig bättre?


Ges ut av  Romanus och Selling



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...