lördag 10 juni 2023

Syd av Katarina Ekstedt och Annie Winberg Sääf



 



Syd är den andra delen i serien om kocken Alex. Efter mardrömmen på stjärnkrogen Nord så har Alex och hans flickvän Sofi lyckats börja om. De bor numera på Öland där de startat upp en bistro. Det är hårt arbete men de tittar sig över axeln, är Alice tillbaka? Vill hon hämnas?


Boken är bra, spännande. Man vet som läsare inte riktigt vad som väntar när man vänder blad. Författarna har lyckats skapa en stämning av obehag tycker jag. Man vet att något är galet, men inte riktigt vad. Det är subtilt och väldigt bra gestaltat. ”Syd” är en bladvändare så avsätt tid när du sätter dig med boken. 


Jag tycker att för att få bäst behållning av läsningen så läs ”Nord” före denna, det bland annat för att förstå varför Sofi och Alex är så rädda för Alice. Det är en karaktär som ger mig kalla kårar utmed ryggraden. 


Suveränt gestaltade karaktärer och miljöer gör att berättelsen känns väldigt levande. Tycker om att jag som läsare får följa med i karaktärernas vardag, deras liv och i restaurangköket. 


Bra och spännande andra del, nu hoppas jag på en del tre! 


Ges ut av Bookmark förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...