torsdag 19 augusti 2021

100 år med Lenni och Margot

 



Oj, hur ska jag med mina ord kunna göra den här boken rättvisa. ”100 år med Lenni och Morgan” hamnar på listan över fantastiska böcker, listan över de bästa böckerna jag har läst - någonsin. 

Det är en vacker, känslosam och fantastisk berättelse som tog andan ur mig. Jag skrattade, jag grät och ville inte att boken skulle ta slut. 


Språket är vackert, poetiskt och karaktärerna så levande. Livet och döden, så sammankopplade och jag tycker att Marianne beskriver och levandegör det så naturligt. Vänskapen mellan 17 åriga Lenni och 83-åriga Margot är underbar att följa, hur vänskapen växer fram emellan dem. De vill leva och lämna ett avtryck i världen även om de vet att de båda är sjuka och ska dö. 


Boken är sorglig, men samtidigt tycker jag att den andas hopp. ”100 år med Lenni och Margot” kommer att stanna kvar länge hos mig och det är en bok jag likt boken ”En halv värld bort” kommer att rekommendera många gånger! 


Ska du bara läsa en bok i höst, så ska du läsa denna! Men glöm inte att ha pappersnäsdukar till hands!


Boken ges ut av Bazar förlag  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...