onsdag 25 augusti 2021

𝚂𝚝𝚘̈𝚕𝚍 𝚊𝚟 𝙰𝚗𝚗-𝙷𝚎𝚕𝚎́𝚗 𝙻𝚊𝚎𝚜𝚝𝚊𝚍𝚒𝚞𝚜




Så, då har jag läst den tionde boken av de tolv nominerade till #åretsbok2021 .


”Stöld” är en roman som bygger på verkliga händelser och som det står på baksidan av boken en svidande skildring av en bortglömd del av Sverige. Det är en bok om renskötarlivet, hur verkligheten ser ut i norra Sverige där det tjuvjagas renar, ett brott som polisen inte alltid utreder. Den spänning som finns mellan samer och andra bybor är tydlig och har funnits där i generationer. 


Det är en välskriven och bra bok, en bok som är viktig! Känslan av att inte vara trodd är central i boken, att inte bli tagen på allvar. Berättelsen skildrar även psykisk ohälsa och det mörker som det kan föra med sig. 


Men, boken griper inte tag i mig på det sättet jag hade hoppats. Jag tycker att boken är bra, och jag förstår varför den är nominerad till årets bok. Den är väl värd sin nominering och jag tror att den även kan vinna. 


Glöm inte att rösta på din favorit.


Boken ges ut av Romanus och Selling.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...