tisdag 19 juli 2022

Sankta Psyko av Johan Theorin



 


Jag tyckte väldigt mycket om Johans senaste bok ”Benvittring” och kände att jag ville läsa mer av författaren. Hittade denna på biblioteket, ”Sankta Psyko”, en psykologisk spänningsroman. 


Och visst är den spännande, men den är också lite väl obehaglig och mörk för mig. Huvudkaraktären Jan är grymt osympatisk tycker jag och jag har även till en början svårt att hålla isär de olika tidsepokerna i början. När händer vad? Är det riktigt eller drömmer karaktärerna? Får inte riktigt ihop det.


Men han skriver bra, för handlingen tar sig in under huden på mig och jag kikar mig över axeln någon gång när jag läser. Så, även om den är för mörk och obehaglig för mig så är den läsvärd. Jag tror att jag ska ge hans böcker om Öland en chans istället.


Ges ut av Wahlström och Widstrand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...