lördag 9 juli 2022

Sly av Sara Strömberg



Nominerad till årets bok 2022. 

Baksidestexten gör mig nyfiken på boken. Det lät lovande! 

När en kvinna hittas mördad i skogarna på Åreskutans baksida tar sig Vera (fd lokalredaktör) motvilligt på sig uppdraget att skriva ett reportage om bybornas rädsla. Men längs vägen blir hon allt mer besatt av att ta reda på vem offret var, vem som mördat henne - och varför. Det dröjer inte länge förrän Vera själv är i fara.

Visst är det en spännande bok, skickligt skriven av författaren med bra karaktärs- och miljöbeskrivningar. Men det är något som gnager hos mig, något som gör att boken inte fastnar hos mig. Jag vet inte riktigt vad det är, kanske för att berättelsen är ganska mörk och tragisk? Vera mår klart inte bra i bokens handling och det påverkar min läsning. Kanske är det fel tid att läsa den här boken, men den funkar inte riktigt för mig. Eftersom jag även har läst många som tycker att boken är bra så tror jag att den passar någon annan bättre.

Ges ut av Modernista


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...