tisdag 22 november 2022

Blindspår av Jonas Moström.



 


Det här är den nionde boken i serien om psykologen Nathalie Svensson och polisen Johan Axberg. 


Jag har plöjt alla böckerna i serien och denna del var inget undantag. Jonas har en förmåga att fängsla mig med sina berättelser, man vill inte släppa taget. 


Jag fastnar i den spännande handlingen med oväntade twister och villas bort i mina försök att lista ut vem som är skyldig. Boken berör mig, får mig att tänka till och det är lätt att se handlingen i bilder då Jonas är skicklig på att beskriva miljöer och karaktärer. 


Jonas berör viktiga ämnen och dilemman i varje bok han skriver och han väver alltid ihop dem på ett väldigt skickligt sätt. Det jag gillar skarpt med Jonas böcker är hur han berättar sin historia ur olika perspektiv. I denna del är en av huvudkaraktärerna Elias, som har Downs syndrom. Jonas beskriver väldigt bra hur svårt det kan vara att utrycka sig med ett verbalt språk om man kanske inte riktigt har det.  Elias blir en favorit hos mig, hur han kämpar med att vilja berätta vad som hänt, men han vet inte riktigt hur. 


Riktigt bra bok! Rekommenderas. 


Ges ut av Norstedts förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...