söndag 27 november 2022

Min skolfröken skall vara ett frimärke av Björn Ranelid





Till en början var jag lite skeptisk till den här boken. Språket är otroligt men blir till en början lite för mycket, lite för stort eller allt för utsmyckat. 


Men när det lägger sig så finns det kvar en vacker historia om en lärarinna som påverkat många människor i sitt yrke. Det är en fröjd att läsa om lärarinnan Anna Jensen som lärde Björn att hålla pennan fint och forma vackra bokstäver. Jag tycker att det är sorgligt hur utvecklingen kring läraryrket och lärarens roll har tagit och jag tycker att Björn skildrar det bra. Jag håller med honom och tycker att det i dagens samhälle är svårt att vara lärare utan att fara illa. 


Oavsett är ”Min skolfröken skall vara ett frimärke” en varm och intressant berättelse att läsa. Språket är vackert och emellanåt poetiskt och det känns fint att få läsa om Anna, de barn hon undervisade och även om Björns uppväxt. Det är många berättelser som vävs ihop på ett skickligt sätt och jag gillar det! 


Ges ut av Albert Bonniers förlag



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...