fredag 4 november 2022

Tornsvalan av Sara H. Olsson



 


Det här är den andra delen i Saras Ellingeserie som till stor del utspelar sig under andra världskriget.


Jag fastnade så totalt i berättelsen. Tycker att Sara ännu en gång visar upp hur briljant hon är som författare. Hur hon får mig som läsare att vara med i handlingen, på de platser där berättelsen utspelar sig med sina levande miljöbeskrivningar och karaktärsporträtt. 


Boken växlar mellan då-och nutid men fokuset är på vad som hände i dåtid och Sara väver ihop de båda delarna till en helhet och ger svar på mina frågor som jag får under läsningen. 


”Tornsvalan” är en underbar historisk roman med både kärlek, spänning och sorg. Intressant att få veta mer om Tornsvalornas arbete, en del i vår historia om kvinnliga insatser under andra världskriget som jag är för dåligt påläst om. 


Jag blir berörd av berättelsen om otillåten kärlek, förbannad, arg, glad och ledsen. ”Tornsvalan” innehåller så mycket av allt. Det är en bok om kvinnohistoria, hur mannen i familjen bestämde över kvinnan på ett sätt som känns främmande idag. 


Briljant, spännande och jäkligt bra! En bladvändare och jag som inte har läst första delen i serien måste nu införskaffa den snarast. 


Ges ut av Harper Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...