tisdag 22 november 2022

I vikens mörker av Cecilia Andersson



Det här är en bok du måste läsa eller lyssna på. Jag lyssnade och det blev snabbt långa promenader för att få veta vad som skulle hända sen. 


”I vikens mörker” utspelar sig i den lilla kuststaden Västervik (väl värt ett besök - himla trevligt där) och är en spännande roman som inte riktigt går att lägga ifrån sig. 


Berättelsen som börjar lugnt och trivsamt utvecklar sig till en spännande och bitvis obehaglig historia. Ett sådant där obehag, där du känner det som att någon står och lurar på dig i mörkret. Ett sådant där obehag du inte riktigt kan sätta finger på, men det är något som inte stämmer. Cecilia bygger skickligt upp den spänningen i boken samtidigt som man även får följa vardagslivet och får urfina miljöbeskrivningar. 


Jag gick och lyssnade på boken en mörk kväll när jag var ute, men fick byta då det blev lite för läskigt. 😂 Sen gick jag promenader i dagsljus när jag skulle lyssna. Boken är lätt att lyssna på och sådär lagom spännande och otäck för mig som inte tycker om för detaljerade och otäcka skildringar. Här är det relationerna som är i centrum och känslan av att något är fel. 


Mycket bra bok och jag ser fram emot att läsa Cecilias nästa bok! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...