onsdag 5 juli 2023

Att älska sin dotter av Hila Blum



 


Vad jag tyckte om den här boken! 🩷


”Att älska sin dotter” är en lågmäld, vacker och sorglig berättelse om en mamma och dotter. Kärleken från mamman till dottern går inte att ta miste på och hon har alltid satt sin dotter främst. Men ändå finns det ett främlingskap mellan dem. Närhet har förvandlats till avstånd och de har inte kontakt längre. 


Språket är vackert och berättelsen berör medan jag läser. Jag tycker om att det är både nutid och tillbakablickar, att man får följa hur det var då och få veta varför det kanske blev som det blev idag.


Glädje och sorg, liv och död är högst närvarande genom boken och korsar varandra precis som det är i verkliga livet. ”Att älska sin dotter” är en bok som väcker många tankar, kan man älska sitt barn för mycket? Jag tyckte väldigt mycket om boken, tyckte att den tif slut för fort! 


Boken har vunnit Israels mest prestigefyllda litteraturpris och det förstår jag, boken är fantastisk. Och om du har vägarna förbi bokmässan i september så kommer hon även dit! 


Översatt av Aimée Delblanc.


Ges ut av Bazar förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...