tisdag 18 juli 2023

Svalors flykt av Majgull Axelsson



 


Jag visste att den här boken skulle vara tung att läsa, det kunde jag förstå när jag läste baksidestexten. Men jag ville läsa, dels för att jag tycker att Majgull skriver bra och dels för att boken är nominerad till årets bok. 


Men det gick inte. Jag var tvungen att lägga boken ifrån mig efter att jag hade läst ungefär halva boken. Den var för tung för mig. För allvarlig, för äkta. För smärtsamt. 


Det går inte att undvika att förstå att Majgull hämtat inspiration av det fruktansvärda som hände lilla hjärtat - Esmeralda. 


Majgull är fantastisk med att skildra och berätta, göra en berättelse och karaktärer  levande. Man berörs och fasar över hur samhället och de vuxna gång på gång sviker det viktigaste vi har - barnen. 


Men det tar stopp för mig. Jag orkar inte med det jobbiga den här gången, att läsa om barn som far illa. Det går inte. Trots Majgulls fantastiska språk. Så jag lägger bort boken och kramar mina barn lite extra  ikväll. 


Ges ut av Norstedts förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...