onsdag 5 juli 2023

Kodnamn Safir av Pam Jenhoff



 


Jag har läst Pams tidigare böcker och tyckt mycket om dem, så förväntningarna var höga när jag började läsa. 


Det här är en berättelse som är inspirerad av sanna berättelser från andra världskriget. En roman om kärlek och familjeband och om mod. 


I ”Kodnamn Safir” finns mycket känslor, sorg, rädsla, hopp och förtvivlan. Berättelsen är stark och jag tycker om att följa Hanna och hennes kusin genom oro, flykt och vänskap. 


Det är definitivt en läsvärd berättelse om kvinnor som vågar och är otroligt modiga. Språket är lätt att följa och jag tycker om anknytningen till verkligheten, till händelser som faktiskt har hänt. Där är Pam väldigt bra på att skildra och berätta. 


Men även om boken är bra, så fastnar jag inte på samma sätt som med hennes bok ”Paris försvunna döttrar”. Den är fortfarande det bästa jag har läst av henne. 


Men Pam är en fantastisk berättare så missa inte hennes böcker! 


Ges ut av Harper Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...