onsdag 5 juli 2023



 Blå av Maja Lunde. 


Jag tyckte verkligen om den här boken! 💙


Maja Lunde målar i sin bok upp en framtidsdystopi där vattnet inte räcker till alla. Där de som fortfarande har tillgång till sötvatten stänger gränserna mot flyktingar som kommer från länder med torka och vattenbrist. 


När vi bestämde i bokcirkeln att vi skulle läsa denna var jag till en början skeptisk. Jag var rädd att boken skulle vara svår, jobbig eller tung att läsa. Det är en tung bok, jobbig på så sätt att det här nog kan vara vår framtid om vi inte gör något. Men det är också en hoppfull berättelse med ett vackert och poetiskt språk. Boken är långt från feelgood, men så värd att läsa! 


Maja Lundes bok fångade mig så jag passade på att köpa ”Binas historia” och ”Przewalskis häst” (bläddra så kan du se dem) som finns som pocket. Fantastiska omslag på alla tre böckerna. 


Boken är översatt av Lotta Eklund. 


Ges ut av Natur och kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...