fredag 10 november 2023

Diamantöga av Kate Quinn





Kate Quinn är en hejare på att skriva historiska romaner med verklighetsbakgrund. I denna får vi möta den ukrainska prickskytten Ljudmila Pavlitjenkos. En mamma som blev soldat och som under sitt alias Lady Death kom att påverka historien. 


Kate är bra på att fånga mig som läsare, få mig att vilja läsa vidare. ”Diamantögat” är både en historia om kärlek och en historia om krig. Boken är välskriven, spännande och fascinerande och Kate gestaltar miljöer och karaktärer väldigt levande. ”Diamantögat” är en bra bok om en väldigt modig kvinna. 


Jag tyckte även mycket om författarens kommentarer i slutet av boken där hon berättar om bakgrunden och ger mer fakta. 


Men, för mig är boken lite lång, hade gärna kortat ner den en aning. 


Ges ut av Harper Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...