fredag 10 november 2023

Bror av Alex Khouri



Rekommenderad läsålder är 15+


Det här var en bok som jag behövde smälta och tänka på innan jag skrev ner mina tankar om den. För det här är en brutal och förbannat bra bok. 


Alex Khouri är en pseudonym och personen bakom har under många år arbetat med ungdomar i kriminalitet och boken är inspirerad av verkligheten. 


Att författaren är insatt i ämnet märks tydligt när man läser boken. Den är grym, hjärtskärande och angelägen. ”Bror” handlar om människorna som finns bakom de skjutningar som det berättas om i nyhetssändningarna. Författaren har lyckats bra med både miljöer och ungdomarnas språk.  


Boken är lättläst och handlar om att växa upp under tuffa förhållanden. Att inte se någon utväg, att behöva och tvingas göra saker man kanske egentligen inte vill. Att känna sig fast utan utvägar. 


Jag tycker att man kommer karaktärerna nära och ibland måste jag pausa läsningen. För läsningen är tuff. Det värsta är att bokens handling inte är långt från verkligheten idag. Sorgligt, hemskt och väldigt tragiskt. 


En väldigt angelägen bok som jag varmt rekommenderar, trots att den är tuff att läsa.

Ges ut av Rabén & Sjögren   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...