fredag 10 november 2023

Ett liv till av Åsa Avdic



 


Vi tar oss till 1920-talets USA där vi får lära känna Ruth. Hon har alltid fått höra att hon har en briljant hjärna men förväntas bli hustru och mor. Därför glömmer hon sina drömmar om att läsa på universitet. 


Allt blir annorlunda den dagen Ruth svarar på en annons i tidningen där en Thomas Bradford söker en assistent till ett spiritistiskt forskningsprojekt. 


Jag vet inte vad jag förväntade mig när jag började läsa den här boken. Men den är en aning utanför min comfortzon. Visst är det en bra bok, men för mig är det lite för mycket spiritualism i mitten av boken och då tappar den fart. 


Men boken är mer än så, den handlar om kärlek, sorg, om kvinnors ställning i samhället och en ständig jakt på svar på frågor. Intressant, välskriven med ett fint språk och jag tyckte mycket om Ruth som Åsa gestaltar så fint och bra. 


Ges ut av Albert Bonniers förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...