söndag 21 januari 2024

En bra dag att dö av Carina Bergfeldt



 


”Vad 276 avrättningar lärt en fängelsepastor om livet”. 


Jim Brazzil har som fängelsepastor levt ett liv där han ständigt gått sida vid sida med döden. Han är den sista den dömde ser innan de avrättas. 


Jag fick upp ögonen för boken när jag hörde Carina berätta om den på något tv program. Köpte den och sen blev boken liggande här hemma. På bokmässan i september hade jag förmånen att få lyssna på ett författarsamtal med bland annat just Carina Bergfeldt och då blev jag ännu mer nyfiken på boken och fängelsepastor Jim. Varför väljer man ett sådant yrke? Vad är det som gör att man orkar lyssna och prata med dödsdömda brottslingar? Se döden när den sker. 


”En bra dag att dö” är en intressant bok, en bok som väcker många tankar och funderingar kring både livet, döden och att förlåta. Carina ställer bra frågor och man får följa med i deras samtal om livet, de dödsdömda, avrättningar, att förlåta. Hur ska man kunna förlåta? Och kunna acceptera? 


Carina lyckas bra med att berätta Jims historia och samtidigt väva in försöken att förstå sig själv och sina erfarenheter. En riktigt bra och berörande bok. Rekommenderas. 


Bokförlaget Forum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...