måndag 1 maj 2023

Sömmerskan och friheten av Karin Härjegård.



Äntligen har jag fått återvända till Härjedalen, till våffelbruket och till karaktärerna! ”Sömmerskan och friheten” är en fristående uppföljare till ”Kallbaderskan bland fjällen”, en bok jag tycker väldigt mycket om.
 


Jag var lite rädd att börja läsa boken, då mina förväntningar var väldigt höga. Men jag behövde inte vara orolig. ”Sömmerskan och friheten” är en fantastiskt finstämd och varm roman. En sådan där bok man inte vill sluta läsa men man vill inte heller att den ska ta slut. 


Karin är fantastisk på att beskriva och gestalta miljöer, känslor, karaktärer och relationerna mellan dem. Hur man vill slå sig fri, välja sin egen väg i livet. Låta sitt hjärta styra och inte tänka på vad som förväntas av en. Språket är vackert, ibland poetiskt och det är så lätt att läsa boken. Sidorna flyger fram. 


I denna del får vi återigen träffa Helena som flyttade till Härjedalen när hennes liv kraschade, men vi får även följa en parallellhistoria som utspelar sig under 1970-talet. Där får vi lära känna Hilda som då drev våffelbruket och hennes liv, känslor och längtan efter att få göra det hon vill. 


Jag älskar hur båda historierna griper tag i mig och jag tycker om hur allt vävs ihop i slutet. Välskrivet, underbart och sååå bra. En riktig läspärla! 


Boken ges ut av Printz Publishing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...