fredag 11 augusti 2023

Allt vi aldrig kom över av Lucy Score



 


Den här bokens omslag lockade mig först. Helt underbart. Sen läste jag baksidestexten och blev intresserad av handlingen. 


”Allt vi aldrig kom över” är en bok om trassliga familjerelationer, kärlek, ilska och sorg. Vi hamnar i en charmig småstad där det finns några intressanta karaktärer som jag tycker om att följa genom boken. Det är komplicerade kärleksrelationer, missförstånd, en del svärta och en hel del humor. 


När jag har sett boken i mitt flöde har det varit delade meningar om vad man tycker om boken. Många älskar den och andra tycker kanske inte riktigt lika mycket om boken. Jag hamnar mitt emellan tror jag. Tyckte mycket om första delen av boken, men den blev lite lång i mitten för att sedan ta sig mot slutet. Den är lättläst, vilket är ett plus med tanke på att boken är på över 500 sidor. 


Men det är mycket som jag gillar med läsningen, språket är lättsamt och dialogerna är rappa och träffsäkra. Jag gillar huvudkaraktären Naomi och hennes 11 åriga systerdotter som hon tvingas ta hand om. Hur de utvecklas genom boken, öppnar upp sig mer och mer. 


Så, helt klart en läsvärd roman, även om jag tycker att den kunde ha kortats ner en aning. 


Översättningen är gjord av Sabina Söderlund. 


Boken ges ut av Printz Publishing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...