lördag 26 augusti 2023

Kvinna sedd bakifrån av Jesper Wung-Sung







Ida och Vilhelm träffas första gången när Idas bror Peter tar med sig Vilhelm hem över sommarlovet. Innan sommaren är över friar Vilhelm till Ida och deras liv tillsammans börjar. 


Boken tar oss till Paris, Italien, London och olika adresser i Danmark. Överallt på resorna letar paret motiv för Vilhelm att måla. Men resorna till trots så utvecklas han mer mot porträttmålning och Vilhelms favoritmotiv är hans fru Ida! 


Den här boken tyckte jag om! Lågmäld och stillsam, ett otroligt vackert språk och intressant historia. Jag tyckte om att läsa om Ida och Vilhelm, deras resor, hur deras relation växte fram. Det är även intressant att läsa om Idas tankar, hennes rädsla, livslust och att hennes relation till sin svärmor. 


Det enda jag hade velat ha mer av är hur Idas liv var från att Vilhelm dör fram till hennes egen död trettio år senare. Den biten saknades tyckte jag.  


Jag tycker att ”Kvinna sedd bakifrån” är väl värd sin nominering till Årets bok, även om det inte blir den här boken som får min röst i år. 


Översättning gjord av Ninni Holmqvist. 


Ges ut av Wahlström och Widstrand

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...