fredag 11 augusti 2023

Plikt av Tyra von Zweigbergk.



 


Den här boken är författarens skönlitterära debut och i den utforskar Tyra hur arv och förväntningar styr och ramar in våra liv, både nu och förr i tiden. Plikt är även en bok om att vara förälder och att vara barn, om kärlek, skörhet och styrka. Om släkthistoria och om psykisk ohälsa som rör sig över generationer. 


Om du vill läsa baksidestexten, ➡️ bläddra! 


Det första jag slås av när jag läser är språket, så direkt och avskalat. Ibland nästan som en lång dikt, poetiskt. Eftersom kapitlen är relativt korta är boken lättläst och jag var fast redan efter några sidor. 


”Plikt” har ett vackert omslag och ett gripande och väldigt intressant innehåll. Vi får dåtid blandat med nutid, hur behandlade man psykisk ohälsa förr och hur är det att ha ett barn som mår psykiskt dåligt idag? 


Boken är otroligt fängslande och jag kunde inte lägga den ifrån mig förrän den var slut. ”Plikt” fick mig att tänka, känna och fundera och jag rekommenderar den varmt. 


Ges ut av Norstedts förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...