lördag 26 augusti 2023

Lektioner i kemi av Bonnie Garmus



 


Vi tar oss till 1960-talet och Kalifornien. Elizabeth drömmer om en karriär som kemist, men eftersom det är en mansdominerad värld så har hon det inte lätt. Den enda som ser henne och hennes storhet är Calvin Evans, stjärnforskaren. 


Jag gillar karaktären Elizabeth, hon är speciell på sitt vis, tar inte skit. Hon slutar inte säga sin mening, kämpar för det hon tror på och dessutom är allt är kemi för henne. Boken har sina humoristiska stunder, är emellanåt underfundig och har träffsäkra repliker. 


Det här är en bok jag har sett många hylla här på Instagram och visst är det en bra bok. Men inte så bra som jag trodde att jag skulle tycka. Jag vet inte, men det var ingen bok jag längtade efter att få sätta mig med om jag la den ifrån mig. Bra, absolut! Läsvärd? Det tycker jag. Men den passar nog någon annan bättre än vad den gjorde mig. 


Översättning av Sofia Nordin Fischer. 


Ges ut av Wahlström och Widstrand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...