söndag 15 oktober 2023

Glasmannen av Anders de la Motte.



 


”Glasmannen” är den andra delen i Askerserien där första delen ”Bortbytaren” släpptes förra året. Leo Asker leder ett lite udda polisteam som går sina egna vägar.


Dra mig baklänges vad bra det här är! Känslan när man börjar läsa boken och inser att det här.. det här kommer att vara bland det bästa man läst i år. Men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att beskriva min läsupplevelse, orden är svåra att hitta för det här är så jäkla bra. 


Jag tycker om tempot och de korta kapitlen. Jag tycker om drivet framåt i storyn som gör att man bara vill läsa ett kapitel till… och ett kapitel till. Sen, detaljerna! Detaljerna som gör hela historien så levande att det känns som om man är där och är en del av handlingen. 


Jag har hyllat Anders de la Mottes sätt att skriva förut och jag gör det gärna igen. Han skriver så förbaskat bra, språket är underbart, briljant och sidorna bara flyger fram. Anders mejslar fram en historia som är galet bra med väldigt intressanta karaktärer och miljöer. En sådan där historia där man bara vill läsa nästa del i serien nu eller helst igår. Nu måste jag vänta till nästa år innan jag får läsa om Leo Asker igen, hur i hela friden ska jag kunna vänta så länge? 


Hatten av, jag bockar och bugar och hoppas innerligt att ”Glasmannen” blir nominerad till årets bok 2024. Missa inte! 


Ges ut av Bokförlaget Forum


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...