söndag 15 oktober 2023

Lusthuset vid tjärnen av Hanna Blixt



 


Det är något speciellt med Hannas böcker. Man vill inte sluta läsa men man vill inte att boken ska ta slut. Hon skriver med sådan värme och berättelsen blir så levande. 


”Lusthuset vid tjärnen” är den fjärde fristående boken i Hannas serie Leksands-sviten. Likt de andra delarna får vi en härlig berättelse som både får mig att skratta, gråta och bara njuta av läsningen. Hanna har en sådan varm berättarton och ett språk som gör att sidorna flyger fram. Det är både hjärta och smärta. Det finns en underton av sorg men även av hopp. Hopp om att det kan bli bra och bättre. 


Boken har två parallella historier, dels den i nutid med Hilma som säger upp sig från sitt arbete i Stockholm och flyttar till Leksand. En flytt som inte riktigt blir som hon tänkt. Vi får även följa en pojke under 1960-talet som växer upp i samma by. Vem är pojken och hur hänger allt ihop? Bit för bit får jag som läsare ledtrådar till helheten och till slut har Hanna vävt ihop båda historierna på ett väldigt fint och vackert sätt. För historien är vacker, både på utsidan av boken och på insidan. 


Jag tyckte jättemycket om ”Lusthuset vid tjärnen”, den berörde mig och jag tycker att det här är Hannas bästa bok i serien! 


Ges ut av Bazar förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...