söndag 15 oktober 2023

Teatern vid stranden av Joanna Quinn



”Teatern på stranden” är en bok som utspelar sig över ett halvt sekel. Tre syskon som växer upp på ett gods nära havet i engelska Dorset. Föräldrarna är inte särskilt närvarande och barnen får ta hand om sig själva så gott det går. 

 

Barnen växer upp i en värld av fantasi och lek och skapar en tillvaro där fantasi och verklighet flyter samman. När sedan andra världskriget bryter ut förändras livet för dem alla. 


Jag hade hört så mycket gott om boken och blev väldigt nyfiken. Men jag vet inte om mina förväntningar var för höga? För jag fastnade inte alls för den här berättelsen. Inte på det sätt som många andra. 


Visst är det ett bra språk i boken, den är välskriven. Författaren har väldigt bra, detaljerade miljöbeskrivningar och de tre syskonen är intressanta att följa och lära känna. 


Men det räcker inte hela vägen för mig. Det här är en tegelsten till bok på lite över 600 sidor och jag tycker att den hade tjänat på att kortas ner en aning. Boken blir lite för lång. 


Översatt av Annika H Löfendahl och Jan Hultman. 


Albert Bonniers förlag  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...